پایان کنفرانس بررسی بحران لبنان بدون نتیجه قطعی

یک کنفرانس بین المللی که در شهر رم برای بررسی بحران لبنان تشکیل شده بود، با تعهد برای تلاش جهت برقراری یک آتش بس پایدار به کار خود پایان داده اما موفق نشده در مورد یک اقدام فوری در این مورد به نتیجه ای برسد.

در بیانیه این کنفرانس که توسط ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا، قرائت شد، ضرورت استقرار یک نیروی بین المللی برای حمایت از ارتش لبنان نیز گنجانده شده است.

کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل، گفت این نیروی چند ملیتی به لبنان در برقراری حاکمیت بر منطقه و همچنین اجرای قطعنامه های سازمان ملل که خواستار خلع سلاح حزب الله لبنان است، کمک خواهد کرد.

آقای عنان افزود این نکته حائز اهمیت است که ایران و سوریه در هر نوع توافق نهایی در مورد لبنان مشارکت داده شوند.

کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت نباید گذاشت لبنان به وضعیت قبل از مناقشه جاری بازگردد.

چندین کشور عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، روسیه، کانادا، برخی از کشورهای عربی و ترکیه از شرکت کنندگان اجلاس رم بودند.

اما از ایران، سوریه و اسرائیل برای شرکت در این کنفرانس دعوت نشده بود.

در همین حال فواد سینیوره، نخست وزیر لبنان گفته است هر چه برقراری آتش بس در کشورش به تعویق بیافتد، افراد بیشتری جان خود را از دست خواهند داد.

آقای سینیوره مجددا خواستار برقراری فوری آتش بس شد.

گزارش اولیه سازمان ملل

از سوی دیگر، بر اساس گزارشی که سازمان ملل متحد منتشر کرده، قبل از آنکه بمباران اسرائیل باعث کشته شدن 4 تن از نیروهای این سازمان در جنوب لبنان شود، نیروهای حافظ صلح 10 بار با نیروهای اسرائیلی تماس گرفته بودند و از آنها خواسته بودند بمباران را خاتمه دهند.

دیپلمات هایی که در جریان تحقیقات اولیه سازمان ملل در این مورد قرار گرفته اند می گویند پست نیروهای سازمان ملل در پی شش ساعت گلوله باران مناطق نزدیک به آن، توسط یک موشک هدایت شونده با دقت بالا هدف قرار گرفت.

این گزارش در حالی منتشر می شود که شرکت کنندگان کنفرانس رم موفق نشدند در بیانیه خود برقراری فوری آتش بس میان حزب الله لبنان و اسرائیل را بگنجانند.

چهار ناظر غیرمسلح سازمان ملل که اهل اتریش، کانادا، چین و فنلاند بودند، روز سه شنبه در پی حمله هوایی اسرائیل به پست سازمان ملل کشته شدند.

در همین حال زد و خورد شدید بین نیروهای اسرائیلی وحزب الله لبنان در اطراف شهر بنت جبیل از پایگاه های حزب الله لبنان در جنوب لبنان ادامه دارد.

ادامه درگیری ها

گزارش های دریافتی از منطقه حاکیست که در درگیری های تازه، تا 13 سرباز اسرائیل کشته شده اند.

اما اسرائیل این آمار را رسما تایید نکرده و صرفا به دادن تلفات سنگین اذعان کرده است.

تهاجم اسرائیل به نوار غزه

تازه ترین حمله اسرائیل به نوار غزه موجب کشته شدن دست کم 12 فلسطینی شده است. پزشکان در غزه می گویند حداقل دو نفر از کشته شدگان غیرنظامی هستند که یکی از آنان یک دختر سه ساله است.

در اثر تهاجم نیروهای اسرائیلی به غزه، چهل نفر نیز مجروح شده اند.

در طول شب گذشته تانک های اسرائیلی در خارج شهر غزه موضع گرفتند و اندکی بعد هواپیماهای اسرائیلی به کسانی که اسرائیل می گوید گروهی از مردان مسلح بودند حمله کردند.

از ماه گذشته که اسرائیل در پی ربوده شدن گلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی، به نوار غزه حمله کرد تاکنون دست کم 125 فلسطینی کشته شده اند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

'بی اعتنایی ارتش اسرائیل' به تقاضای مأموران سازمان ملل

بنا به گزارش سازمان ملل متحد، نیروهای حافظ صلح مستقر در لبنان، ده بار از وضعیت خود به اسرائیل هشدار داده بودند. بر اثر بمب ارتش اسرائیل ۴ نفر از پاسداران صلح جان خود را از دست دادند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ناظران بین المللی که روز سه شنبه بر اثر بمباران اسرائیل کشته شدند، گفتگو کردند اما درباره صدور بیانیه به نتیجه نرسیدند.

نماینده چین که یکی از تبعه خود را در حمله از دست داده است خشم خود را ابراز کرد.

او بر آن بود که بیانیه نهایی باید دیدگاه دبیرکل سازمان ملل را منعکس کند که به نظر او ظاهرا ارتش اسرائیل پاسگاه حافظان صلح سازمان ملل را آگاهانه و عمدی هدف حمله قرار داده است.

به عقیده نماینده ایالات متحده، شورای امنیت باید به اظهار تأسف اکتفا کند، زیرا هیچ گواه روشنی در دست نیست که حمله اسرائیل عمدی صورت گرفته باشد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، مأموران این سازمان عقیده دارند که موشک اسرائیلی به دقت هدف گیری شده بود.

مأموران سازمان ملل می گویند که پیش از حمله ۱۰ بار از ارتش اسرائیل تقاضا کرده بودند که حملات خود را متوقف کند.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 دولت و پارلمان افغانستان، حمله اسراییل به لبنان و فلسطین را محکوم کردند.

مجلس نمایندگان افغانستان، روز چهارشنبه در نخستین جلسه خود پس از تعطیلات تابستانی، حملات ارتش اسراییل به جنوب لبنان و مناطق فلسطینی را محکوم کرد.

اعضای مجلس نمایندگان افغانستان با انتشار اعلامیه ای، ضمن تقبیح این حملات، از مردم فلسطین و لبنان اعلام پشتیبانی کردند.

یونس قانونی رییس مجلس نمایندگان افغانستان در آغاز به کار مجلس گفت که مسلمانان تجاوز اسراییل به خاک لبنان را محکوم می کنند.

به گزارش خبرگزاریها، آقای قانونی خواهان حل مناقشه خاورمیانه از طریق دیپلماسی شد گفت جامعه جهانی، باید مانع کشتار غیرنظامیان در لبنان شوند.

پیش از آن، مجلس سنای افغانستان و دولت این کشور نیز، حملات اسراییل به لبنان را محکوم کردند.

کریم رحیمی سخنگوی حامد کرزی رییس جمهور افغانستان، روز سه شنبه 3 اسد (25 ژوئیه)، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت که حمله به لبنان، دولت افغانستان را نگران کرده است و این دولت، خواهان حل مناقشه خاورمیانه از طریق مذاکره است.

سخنگوی حامد کرزی گفت: "مردم افغانستان که به مدت دو دهه طعم تلخ جنگ و ویرانی را جشیده اند، درد و رنج مردم لبنان را درک می کنند".

سنای افغانستان نیز با صدور اطلاعیه ای، حملات ارتش اسراییل به شهرهای لبنان را محکوم کرده و خواهان مداخله جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و کشورهای بانفوذ، برای پایان دادن به کشتار غیرنظامیان در لبنان شده است.

۲۶۸۹۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد