پنجاه میلیون دالر برای راه آهن خواف هرات

یکی از نمایندگان پارلمان ایران از اختصاص ‪پنجاه میلیون دالر برای ساخت راه ‌آهن در مسیر خواف در شرق خراسان ایران به هرات خبر داد.

محمدرضا سجادیان روز سه ‌شنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت : این رقم از محل اعتبارات ستاد بازسازی افغانستان در سال‪ ۱۳۸۵‬منظور شده است.

وی افزود: طرح مطالعات این خط ریلی پایان یافته و مجری ساخت آن نیز وزارت راه و ترابری جمهوری اسلامی ایران است.

نماینده خواف و رشتخوار در مجلس ایران گفت : بر اساس موافقت نامه اجلاس لندن که اخیرا برگزار شد شصت درصد هزینه ساخت این راه ‌آهن برعهده دولت ایران و چهل درصد بر عهده دولت افغانستان است.

وی افزود: این خط ریلی از ایستگاه راه ‌آهن شهر خواف به دو خط آنتنی تقسیم می‌شود که یک شاخه بطول ‪ بیست کیلومتر به سمت معادن سنگ‌ آهن سنگان و شاخه دیگر به طول دوصد کیلومتر به شهر هرات منتهی می‌ شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران گفت : این خط ریلی نخستین راه دستیابی افغانها به آبهای گرم خلیج فارس و نیز ترکمنستان و قاره اروپا است.

وی همچنین افزایش ضریب امنیت در مرز، اشتغالزایی، توسعه مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان و مشارکت ایران در بازسازی افغانستان را از عمده ‌ترین اهداف این طرح برشمرد.

سجادیان گفت : پیشنهاد شده تا کلنگ این پروژه توسط رییس جمهور ایران در بهار سال آینده به زمین زده شود.

نماینده پارلمان ایران توضیح نداد که آیا مصرف این خط آهن که شصت درصد آن بر عهده ایران است از محل کمکهای ایران به بازسازی افغانستان ، فقط به داخل افغانستان ربط دارد یا خط خواف ایران تا مرز افغانستان را هم در بر می گیرد؟

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 چهار تن از آثار عتیقه افغانستان در ضبط دولت بریتانیا

 نشریه سندى تایمز در شماره روز یکشنبه خود می نویسد: در حدود چهار تن از آثار عتیقه افغانستان که به سلسله غارت هاى بى سابقه محلات باستانى به سرقت برده شده بود ، در بریتانیا ضبط گردیده است .

بقول این نشریه مقدار این آثار عتیقه بیشتر از آنست که در عراق به غارت برده شده بود ، همهء توجه به جانب عراق بوده است اما بگفتهء (ویرنرگرابلى) مسوول بخش آثار هنرى و عتیقه پولیس شهر لندن این مشکل به مراتب از آنست . بگفتهء وى افغانستان منبع اصلى ورود آثار عتیقه داراى منشاء نا معلوم به بریتانیا میباشد . منحیث گذرگاه آسیا که اشغالگران چون سکندر کبیر و بابر اولین امپراطور مغل آن را یکى پى دیگر گرفتند .

 افغانستان یکى از غنى ترین میراث هاى فرهنگى جهان را صاحب گردید ، این آثار که درجریان دو سال گذشته توسط مامورین گمرکى و پولیس بریتانیا کشف و ضبط گردیده است، شامل پارچه هاى کاشى ، مجسمه هاى سنگى ، مجسمه هاى بودایى گندهارا ، سلاحهاى برنجى و سکه هاى مربوط به قرن سوم قبل از میلاد میباشد ، در حالیکه مذاکرات بین وزارت خارجه بریتانیا و حکومت افغانستان جریان دارد هر دو جانب هراس دارند که هنوز افغانستان ظرفیت نگهدارى مصئون این آثار را ندارد .

 (رابرت ناکس ) مسوول نگهدارى مجموعه آسیایى موزیم میگوید که حکومت افغانستان اولولیت هاى دیگرى دارد و اگر محلات و آثار باستانى محافظت نشود این تاریخ براى همیشه از بین خواهد رفت .

بقول نشریه یک افزایش چشمگیرى در غارت خارج از کنترول محلات تاریخى در سراسر کشور در جریان است . نشریه از سید مخدوم رهین وزیراطلاعات و فرهنگ افغانستان نقل قول میکند که وى دیگر کمتر از محلات باستانى دیدن میکند، زیرا که غارتگران به دنبال بازدید وى از محل به کاوش آغاز میکنند ، طورى فکر میکنند حتماء چیزى در آنجا وجود دارد که من از آن دیدن نمودم.

 کریستین منهارت یک مامور یونسکو میگوید که افغانستان در معرض از دست دادن تاریخش است و وى بزرگترین علت این غارت را فقر میداند ، طورى که او میگوید: براى دهاقین افغانستان کاوش آثار باستانى یک مدرک عایداتى میباشد ، تنها نمیشود براى شان گفت که دست به کاوش نزنند بلکه فراهم آورى بدیلى براى معیشت میتواندآنها را تشویق به این کار نماید .

 همچنان نشریه (فلادلفیا انکوارد) در مورد یک افزایش قوت طالبان در طول سرحد افغانستان و پاکستان نوشته است و آن را چلنجى در برابر تلاشهاى امریکا براى نابود ساختن شورشها در افغانستان و دستگیرى اسامه بن لادن و سایر رهبران القاعده توصیف نموده است .

 گزارشها از وزیرستان جنوبى نشان میدهد که رهبران محلى که آنها همچنان خود را طالبان میخوانند. دفاترى ایجاد نموده اند ، دست به استخدام تندروانى میزنند و در بعضى حالات بقسم قضات محلى عمل میکنند .

 با وجود جابجا بودن بیش از هشتاد هزار عسکر توسط حکومت پاکستان و تخریب بعضى از کمپ هاى طالبان در این مناطق سرحدى حضور طالبان مبین موفقیت محدود عملیات سه ساله نظامى میباشد . پیروان طالبان پاکستانى معمولاء از اعضاى قومى پشتون در منطقه تشکیل یافته اند با آنکه افغانها ، ازبک ها ، چیچینى ها و عرب هاى که از افغانستان فرار نمودند نیز در بین آنها شامل هستند .

 طالبان پاکستانى همانند طالبان افغانستان از یک روش اخلاقى انعطاف ناپذیر پیروى میکنند و از تاکتیک هاى دهشت افگنى براى تخویف دشمنان شان استفاده مى نمایند . این نیروى روبه توسعه طالبان در آنطرف مرز افغانستان اکنون به چنان مشکلى مبدل گردیده است که اخیراء باعث تنش هاى بین حکومت هاى افغانستان و پاکستان گردیده است.

۱۸۲۶۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد