گفتگو: ناگفته ها و عکسهایی از کنسرت منیژه دولت در کابل

منیژه دولت

بعد از رو به اعتدال آوردن نا آرامیهای بیش از 25 سال گذشته در افغانستان منیژه دولت، یک خواننده جوان و معروف تاجیک با دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان برای نخستین بار در شهر کابل و مزار شریف این کشور دو کنسرت برگزار نمود.

این، نخستین سفر هنری منیژه به خارج از کشورش، به دعوت مسئولان فرهنگی افغانستان بود.

گفته می شد که ممکن است برخی از مخالفان، در راه برگزاری کنسرت منیژه و گروه او، موانعی ایجاد کنند، اما این کنسرتها، بدون مشکل خاصی برگزار شد و منیژه دولت، آنگونه که خودش در این گفتگو می گوید، با رضایت خاطر به کشورش بازگشت.

علت به تاخیر افتادن کنسرت تو در افغانستان چه بود؟

منیژه: "راستی هنوز هم نزد هواداران هنرم در افغانستان خجالت زده هستم که آنها چند مرتبه بلیت (تیکت) کنسرت مرا خریداری کردند، اما هر دفعه کنسرت من به تاخیر می افتاد. اگرچه همه آن دشواریهای که پیاپی سد راه من می شد، تنها به من بستگی نداشت.

از کدام جانب بیشتر مشکل ایجاد می شد، از جانب دست اندرکاران برگزاری کنسرت در افغانستان و یا از جانب آن گروه ۲۶ نفری که تو را در سفر به افغانستان همراهی می کردند؟

"مشکلات سفر من از نخستین لحظات گفتگو در مورد برگزاری کنسرت در افغانستان شروع شد.

هنگانمی در تلویزیون طلوع با من مصاحبه کرد، از من سوال شد که "اگر شما را به افغانستان برای اجرای کنسرت دعوت کنند، موافقت خواهی کرد؟" من در جواب گفتم اگر پیشنهاد جدی باشد، چرا که نه؟

بعد از این مصاحبه، از جانب برادران افغان پیشنهادات زیادی شد و حتی چند نفر جداگانه با من صحبتهایی داشتند و رقابت نیز میان آنها پیدا شد و هر کدام می خواست مسئول برگزاری کنسرت من در افغانستان باشد.

شاید تا اندازه ای این مشکلاتی که در نخستین سفر من پیش آمد، از بی تجربگی بود، اگر خدا خواست، در سفرهای بعدی چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد".

شایعاتی هست که گویا در این سفر به تو تاوان بستند؟

بعد از آنکه چند بار روز برگزاری کنسرت من در افغانستان به دلیلهای مختلف عوض شد، در قرارداد نوبتی که امضا کردم، چنین شرط گذاشته بودند که اگر این کنسرت در روز معین برگزار نشود، در آن صورت، سه برابر تمام مبالغ مصرف شده، به برگزارکنندگان کنسرت در افغانستان باید برگردانده شود.

اما پس از این قرارداد، باز هم برنامه ما به تاخیر افتاد و بلاخره تمام مشکلات را پشت سر گذاشتیم و به شهر کابل رسیدیم.

در کابل به من توضیح دادند که تنها به خاطر آن به من چنین شرطی را گذاشتند که منیژه باید برای اجرای کنسرت به افغانستان بیاید، زیرا هواداران زیاد هنرش مشتاق دیدار او هستند".

از زندگی خصوصی ات بگو، هوادارانت زیاد می خواهد بدانند؟

وقتی که سوال شد آیا منیژه ازدواج کرده یا نه؟ یک تن از تماشاچیان این کنسرت گفت نه. از او که پرسیدند از کجا می دانی، گفت اگر منیژه ازدواج می کرد، ابروهایش باریک بود.

منیژه دولت

من که پشت صحنه در حال تغییر لباس بودم، خیلی خندیدم. در حقیقت هم من هنوز ازدواج نکرده ام و راستی تا هنوز آن جوانی را نیافته ام که در زندگی همقدم من باشد".

داوطلبان این مقام زیادند؟

بلی، کم نیستند، ولی متاسفانه آنها می خواهند با منیژه دولت، آوازخوان مشهور ازدواج کنند. گاهی از تنهایی خودم اندوهگین می شوم و می خواهم در راه دشوار زندگی در پهلوی کسی باشم که در لحظات دشوار به من کمک کند".

می خواهی مادر باشی؟

"البته که می خواهم، کدام زن اینگونه خوشبختی را نمی خواهد؟"

می خواهی فرزند اول دختر باشد یا پسر؟ حتما دختر می خواهی و دوست داری آوازخوان شود؟!

اما از طرف دیگر، اگر بعد از پشت سر گذاشتن تمام این دشواریها، خداوند نام مادری را به من نصیب گرداند، من می توانم در این جاده برای دخترم سپری شوم و از همه مشکلات او را نگاه دارم".

در نخستین سفر هنری ات در بیرون از کشور، مادرت تو را همراهی می کرد. چه برداشتی داشت از این سفر؟

"برای نخستین بار بود که مادر دختر خود را در میدان "حرب و ضرب" می دید. البته از مشکلاتی که در برگزاری چنین برنامه های کنسرتی به وقوع می پیوست، از زبان من و یا خواهران بزرگم می شنید.

اما این دفعه تمام ماجراها و مشکلات را با چشم خود دید و گفت پیشه ای که انتخاب کردی، چه قدر دشوار است، اما دیگر راه بازگشت نداری.

تقریبا هر روز فشار مادرم بالا می رفت و همیشه پزشکان با او بودند".

در خانواده شما چند فرزند هست؟

"ما در خانواده پنج فرزندیم. سه خواهر بزرگ دارم و یک خواهر کوچک."

به جز تو کس دیگر از خانواده پیشه آوازخوانی را اختیار کرده است؟

"خوشبختانه نه."

عکسهای کنسرت منیژه در افغانستان

ال تالار

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

منیژه دولت

تماشاچیان

 

عکسهایی از منیژه دولت در حاشیه برگزاری کنسرت

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

منیژه

صحنه

۱۶۶۴۳

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد