مالکوم گلیزر کنترل کامل منچستر یونایتد را به دست گرفت

آقای گلیزر
مالکوم گلیزر، ثروتمند آمریکایی


مالکوم گلیزر، ثروتمند آمریکایی با به دست آوردن ۷۵ درصد سهام باشگاه منچستر یونایتد، کنترل کامل این باشگاه فوتبال به دست گرفته است.

یک منبع نزدیک به وی تایید کرد که آقای گلیزر توانست باقیمانده سهام لازم برای تصاحب منچستر یونایتد را بخرد.

این ثروتمند آمریکایی پیشتر جزییات طرح یک و نیم میلیارد دلاری خود برای تصاحب باشگاه فوتبال منچستر یونایتد را منتشر کرده بود.

آقای گلیزر با صدور بیانیه ای تایید کرد برای هر سهم این باشگاه محبوب ۳ پوند (حدود پنج و نیم دلار) می پردازد و در نتیجه ارزش منچستر یونایتد را یک و نیم میلیارد دلار برآورد می کند.

وی برای خارج کردن سهام این باشگاه از بازار سهام به ۱۹ صدم درصد سهم دیگر نیاز دارد.

وی قصد دارد با گرو گذاشتن دارایی های این باشگاه فوتبال، ۴۹۰ میلیون دلار وام بگیرد.

جو گلیزر، پسر ملکوم گلیزر، اعلام گرد: "ما مسروریم که این پیشنهاد را برای تصاحب یکی از باشگاه های شاخص فوتبال جهان ارایه دهیم. ما سرمایه گذاران بلند مدت و از هواداران مشتاق فوتبال هستیم. قصد ما این است که با مدیریت، بازیکنان و هواداران کنونی کار کنیم تا اطمینان یابیم منچستر یونایتد به موفقیت بیشتری دست می یابد."

انتظار می رود جو گلیزر اداره روزمره این باشگاه را به دست بگیرد.

مالکوم گلیزر همچنین می خواهد ۵۰۰ میلیون دلار از طریق انتشار سهام گردآوری کند که دارایی باشگاه را پشتوانه آن قرار نمی دهد.

در مقابل مدیریت کنونی منچستر یونایتد پاسخ داد که منتظر "جزییات کامل" می ماند و بعد به سهامداران خواهد گفت که پیشنهاد آقای گلیزر را قبول کنند یا خیر.

حمایت از فرگوسن


 آلکس فرگوسن، مربی منچستر یونایتد



در همین حال مربیان لیگ برتر انگلستان از آلکس فرگوسن، مربی منچستر یونایتد خواسته اند پس از سلطه آقای گلیزر بر این باشگاه همچنان رهبری این تیم فوتبال را در دست داشته باشد.

بسیاری می ترسند که حکومت ۱۸ ساله آقای فرگوسن در ورزشگاه اولد ترافورد به پایان برسد، اما خوزه مورینیو، مربی چلسی، هری رد نپ، (ساوتهمپتون)، و استیو بروس، (بیرمنگام) از این مربی اسکاتلندی حمایت کردند.

آقای مورینیو، مربی چلسی و قهرمان این فصل لیگ برتر، اعلام کرد: "آقای فرگوسن یک برنده است و سابقه دیرینه ای در کسب قهرمانی دارد."

جوئل گلیزر، پسر این ثروتمند آمریکایی، اعلام کرده است که خانواده وی امیدوارند آقای فرگوسن به هدایت بازیکنان منچستر یونایتد ادامه بدهد. آقای ردنپ، مربی ساوتهمپتون نیز تاکید کرد که اخراج آقای فرگوسن که به پاس زحماتش در منچستر یونایتد لقب شوالیه دریافت کرده، عقلانی نخواهد بود.

استیو بروس نیز که در زمان مربیگری آقای فرگوسن کاپیتان این تیم بوده، از رییس سابق خود دفاع کرد و گفت: "اگر آقای گلیزر می خواهد این باشگاه موفق باشد، سر آلکس برای این کار ایده آل است. شاید وی فصل ضعیفی را پشت سرگذاشته باشد ولی هنوز می تواند مانند فصل پیش قهرمان جام حذفی شود."

دستگیری پنج نفر

با این حال، هواداران منچستر یونایتد هنوز مخالف این معامله هستند. تاکنون در جریان تظاهرات خشونت آمیز طرفداران این باشگاه پنج نفر دستگیر شده اند.

آنها ۱۸ درصد سهام را در اختیار دارند و می کوشند بانک ژاپنی نومارا را متقاعد کنند که با خرید سهام منچستر یونایتد مانع از آن شود که آقای گلیزر سهام این باشگاه را از بورس خارج کند.

هواداران تهدید کرده اند در صورت افتادن کامل این باشگاه به چنگ آقای گلیزر، از خرید اجناس تبلیغاتی این باشگاه که بسیار سودآور است، خودداری خواهند کرد.

دولت بریتانیا اعلام کرده از آقای گلیزر خواسته است با هواداران، فدراسیون فوتبال انگلستان و باشگاه منچستر مذاکره کند.

آقای گلیزر پنج شنبه 12 ماه مه بیش از ۲۸ درصد سهام این باشگاه را که در دست دو ایرلندی به نام جی پی مک مانوس و جان مانیر بود، به چنگ آورد.

آقای گلیزر برای هر سهم این ایرلندیها حدود پنج و نیم دلار پرداخته است و بدین ترتیب این زوج که غول اسبدوانی هستند، هرکدام ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه گذاری خود در منچستر یونایتد سود برده اند.

شرکت "رد فوتبال" که به نیابت از آقای گلیزر عمل می کند، اعلام کرد که این ایرلندیها سهام خود را فروخته اند. هوادران منچستر یونایتد از ابتدا مخالف فروش باشگاه شان به این آمریکایی بودند زیرا می ترسند وی بهای بلیت مسابقات را افزایش دهد.

این اقدام پنج روز پیش از ضرب الاجل ۱۷ ماه مه صورت گرفته بود که مقامات بریتانیایی برای آقای گلیزر تعیین کرده بودند تا پیشنهاد رسمی خود را ارایه کند.

اگر وی بتواند ۷۵ درصد سهام بعلاوه یک سهم باشگاه منچستر یونایتد را به دست بیاورد، ممکن است سهام این باشگاه از بازار بورس لندن خارج شود و آقای گلیزر بدهی خود را به باشگاه انتقال دهد.

اگر وی بتواند ۹۰ درصد سهام بعلاوه یک سهم باشگاه منچستر یونایتد را به دست بیاورد، می تواند سایر سهامداران را به فروش باقیمانده سهام این باشگاه ملزم کند.

' آن مرد بی چمدان آمد '

با انتشار این خبر ارزش سهام منچستر یونایتد حدود ۱۳ درصد افزایش یافت. شرکت رد فوتبال اعلام کرده است که بیانیه مفصلی را منتشر خواهد کرد.

سخنگوی سهامداران منچستر یونایتد گفته است که آقای گلیزر، رومن آبراموویچ، مالک روسی باشگاه چلسی نیست. سرمایه گذاری آقای آبراموویچ سبب شد که چلسی امسال بعد از ۵۰ سال قهرمان لیگ برتر انگستان شود.

وی گفت: "آقای گلیزر با چمدانی از پول نقد به اینجا نیامده است و اساسا از هواداران منچستر می خواهد که بار بدهی وی را به دوش بکشند."

آنچه موجب نگرانی مسئولان و هواداران منچستر یونایتد شده، قصد آقای گلیزر برای وام گرفتن از بانک برای خرید منچستر یونایتد و سپس انداختن این بدهی به گردن باشگاه است که اکنون بدهکار نیست.

گمان می رود بر اساس تازه ترین پیشنهاد وی، بدهی منچستر یونایتد بعد از فروش به آقای گلیزر به یک میلیارد دلار برسد. پیشنهاد قبلی این آمریکایی، منچستر یونایتد را بیش از یک میلیارد دلار بدهکار می کرد.

' بازی تمام شد '

اما تحلیلگران معتقدند اکنون هیچ مانعی نمی تواند سد راه آقای گلیزر شود. ریچارد هانتر، کارشناس سهام، گفته است: "فکر می کنم اکنون بازی دیگر تمام شده است، زیرا همیشه کلید این قفل در دست آن دو ایرلندی سهامدار بود."

باشگاه ۱۲۷ ساله منچستر یونایتد اعلام کرد منتظر می ماند تا هیات رییسه این باشگاه پیشنهاد آقای گیزر را بررسی کند و بعد واکنش نشان خواهد داد.

در سال ۲۰۰۴ منچستر یونایتد به لطف درآمد حاصل از فروش پیراهن و حق پخش مسابقاتش توانست سود خالص خود را شش درصد افزایش دهد و به ۱۰۵ میلیون دلار برساند.

تخمین زده می شود این باشگاه بیش از ۷۵ میلیون هوادار دارد: ۲۳ میلیون نفر در اروپا، ۴۱ میلیون نفر در آسیا و ۱۱ میلیون نفر در آمریکای شمالی و جنوبی. منچستر یونایتد می خواهد سه و نیم میلیون نفر از طرفدارانش را در سال ۲۰۰۵ به مشتری بالقوه تبدیل کند.

۸۵۰۴

نظرات 1 + ارسال نظر
امان سه‌شنبه 3 خرداد‌ماه سال 1384 ساعت 21:50 http://aman.blogfa.com

سلام دوستان بدلیل مشکلات زیادی که در پرشین بلاگ وجود داشت به بلاگ فا آمدم دوستان که لینک بهشت رویایی را در وبلاگ خود گزاشته خواهشمندم آدرس جدید را جایگزین آدرس قبلی نمایند با تشکر و امتنان از شما ...نظرات شما سازنده و چراغ راهم خواهد بود
دوست شما امان الله امینی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد