وداع ایرانیان با خط تولید پیکان

مراسم وداع با پیکان

خط تولید خودروی پیکان بعد از چهل سال در روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.

شرکت ایران خودرو، تولید کننده پیکان، با برگزاری مراسمی با حضور اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تولید این خودرو را متوقف کرد.

در این مراسم که در محل کارخانه ایران خودرو در حومه تهران برگزار شد، پیکان شماره ۲۲۹۵۰۹۵ به امضای یادبود آقای جهانگیری رسید و روانه موزه بزرگترین خودروساز خاورمیانه شد.

بنا به گزارشها، اگرچه حسی از نوستالژی و خاطره بر این مراسم حاکم بوده، ولی با خارج شدن آخرین پیکان حاضران غریو شادی سردادند و سپس پارچه ای با نوشته خداحافظ پیکان روی آن کشیدند تا احتضار این خودروی ۳۸ ساله تجسمی نمادین بگیرد.

آقای جهانگیری متوقف کردن خط تولید پیکان را تصمیمی شجاعانه توصیف کرده که برای پیشرفت و تکامل صنعت خودروی ایران لازم است.

' ارابه صنعت خودرو '

او روی آخرین پیکان تولید ایران نوشت: "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای این صنعت باشد."

توقف تولید پیکان موافقان و مخالفان خود را داشت که حضور خانم ابتکار، رییس سازمان محیط زیست، بر این موضوع صحه می گذاشت. وی این اقدام را طلیعه ای تازه برای خودروسازی مدرن و کم آزار برای محیط زیست خواند و قول داد سازمانش بر تولید "خودرو سبز" نظارت دقیق تری اعمال کند.

همسو با با سازمان محیط زیست، وزارت نفت ایران نیز که مصرف بنزین پیکان را بهینه ارزیابی نکرده، خواستار راحت شدن از شر این خودروی بریتانیایی تبار بود.

آقای جهانگیری و مدیران کارخانه سازنده پیکان به بیش از دو میلیون دارنده این خودرو قول داده اند که تولید قطعات یدکی "حداقل برای ده سال" ادامه خواهد یافت، موضوعی که سبب شده دغدغه دوستداران محیط زیست درباره از بین رفتن آلودگی های ناشی از دود اگزوز پیکان از بین نرود.

وزیر صنایع و معادن ایران در پاسخ به سوال خبرنگارانی که تولید پژو آر دی با موتور پیکان و بدنه پژو را توجیه ناپذیر خوانده اند، گفته است که این خودرو فقط ۲۵ درصد با برادر ناتنی خود شباهت دارد.

به گفته وزیر صنایع و معادن پیکان نقش انکار ناپذیری در رشد صنعت خودروسازی ایران و خودکفایی این صنعت داشته و صنعت خودرو به مهمترین رشته صنعتی در ایران تبدیل شده است.

کاهش مصرف بنزین

مصرف بالای سوخت، نداشتن استانداردهای ایمنی و پائین بودن کیفیت از دلایل اصلی توقف پیکان اعلام شده و وزارت صنایع و معادن در ازای دریافت ۳۱۰ میلیون دلار از وزارت نفت خط تولید آن را برچیده است.

این مبلغ در قبال خسارت حذف پیکان از چرخه تولید به شرکت ایران خودرو پرداخت می شود.

در حال حاضر میانگین مصرف بنزین در ایران بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز (چهار میلیون لیتر افزایش نسبت به سال گذشته) عنوان شده و دولت ناگزیر به وارادات ۲۶ میلیون لیتر آن است. مقامات وزارت نفت گفته اند با مصرف بهینه سوخت نیاز به وارادات بنزین رفع خواهد شد.

برخی گزارش های حکایت از آن دارد که توقف تولید پیکان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از سود شرکت ایران خودرو در سال جاری کم خواهد کرد.

بعضی از جناحهای سیاسی ایران ادعا کرده بودند که ایران خودرو به دلیل سود زیادی که از تولید هر دستگاه پیکان می برد، مایل به توقف خط تولید این خودرو نیست، اتهامی که این خودروساز قویا رد کرده و سود حاصل را "چند برابر کمتر از سه میلیون تومان" عنوان کرده است.

مدیران این شرکت گفته اند تولید محصولی ۳۸ ساله را هرگز نمی توان به یکباره پایان داد، بلکه باید آن را تدریجا از مدار خارج کرد.

چشم انداز صنعت خودرو

قرار است خودرو ال ۹۰ که محصول مشترک رنو – نیسان و ایران خودرو است، جای خط تولید پیکان را بگیرد. مدیران ایران خودرو قول داده اند هیچ کارگر سازنده پیکان بیکار نخواهد شد.

سال گذشته۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شده و پیش بینی شده است تولید انواع خودرو در پایان امسال به یک میلیون دستگاه برسد.

در سال گذشته بیش از ۷۸۸ هزار خودروی سواری و ۶۹ هزار دستگاه وانت، بیش از ۲۹ هزار دستگاه کامیون، و حدود پنج هزار دستگاه اتوبوس و مینی بوس تولید شده است.

پراید با ۲۳۴ هزار دستگاه در صدر خودروهای تولیدی و پیکان با ۱۵۶ هزار دستگاه در رتبه دوم قرار داشت و خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند به ترتیب با ۱۰۲ هزار، ۷۶ هزار و ۷۲ هزار دستگاه در رتبه های بعدی جای داشتند.


۸۵۰۳
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد