هرات در فهرست میراث فرهنگی جهان


مسجد جامع بزرگ شهر هرات، یکی از آثار تاریخی
 این شهر است که در فهرست میراثهای فرهنگی
جهان ثبت می شود

سازمان علمی- آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اعلام کرده است که به زودی آثار تاریخی شهر هرات در غرب افغانستان، در فهرست میراث فرهنگی جهان ثبت می شود.

ملاما ملیزیا، مسئول دفتر یونسکو در افغانستان، در یک کارگاه بررسی آثار باستانی هرات گفت: "یونسکو تلاش دارد تا در سایه امنیت نسبی موجود در افغانستان، ‌بازسازی آثار باستانی این کشور را که در سالهای جنگ صدمه دیده، آغازکند."

یونسکو در حال حاضر، مناطقی از شهر باستانی بامیان، محل تندیسهای ویران شده بودا به دست طالبان و منار جام در ولایت غور افغانستان را در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسانده است.

در کارگاه بررسی آثار باستانی هرات، که به مدت ده روز ادامه دارد، ۲۴ تن از محققان و باستان شناسان خارجی و داخلی شرکت دارند.



این کارگاه از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با همکاری یونسکو راه اندازی شده است.

احمد فرید حیدری، رییس برنامه ریزی و ارتباط خارجی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، گفت: "یونسکو در نظر دارد علاوه بر آثار تاریخی هرات، آثار باستانی ولسوالی بلخ در ولایت بلخ و بند امیر در ولایت بامیان را نیز بازسازی کند و در فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رساند.

ولیشاه بهره رییس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز گفت: "در نخستین گام، منارهای مصلی، مسجد جامع بزرگ و قلعه اختیارالدین که به قرن نهم قمری تعلق دارد توسط یونسکو ثبت می شود".

این درحالی است، که یکی از شش منار مصلای هرات، در حال فروپاشی است و بخشهایی از آثار تاریخی موجود در این ولایت باستانی، در سالهای جنگ آسیب زیادی دیده است.

۸۰۹۷

نظرات 2 + ارسال نظر
کیمیانت جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 13:57 http://kimiyanet@blogsky.com

دوست گرامی : با تشکر از وبلاگ خوبت .
اگر به کارت اینترنت احتیاج داشتی یک سری هم به ما بزن !

لذت اتصال پرسرعت56K، ارزان، بدون اشغال ، بدون فیلتر و با پشتیبانی 24 ساعته را احساس کنید.

عبدالله خداداد جمعه 9 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 15:02 http://sarw.blogsky.com

سلام دوست عزیز رضا جان!
وبلاگ خوبی درست کرده ای. زحمت زیادی کشیده ای!
من از داشته های وبلاگ شما استفاده میکنم. یکی از دانشجویان دانشگاه کابل هستم که دوست دارم در بهبود وضع وبلاگ خودم از شما یاری بگیرم. نمی دانم چطوری در وبلاگ عکس بگذارم و لنک بگیرم و لنک بدهم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد