'عملیات اطلاعاتی کماندوهای آمریکا در ایران'

سیمور هرش

سیمور هرش در نوشتن گزارش‌های تحقیقی و دقیق
 درباره مسائل امنیتی، بسیار متخصص شده است

گزارش نشریه نیویورکر

یک روزنامه نگار آمریکایی ادعا کرده است که نیروهای ویژه ارتش آمریکا در داخل خاک ایران در عملیات شناسایی شرکت داشته اند.

به گفته سیمور هرش، روزنامه نگار آمریکایی، در خلال شش ماه گذشته، گروهی از کماندوهای ارتش ایالات متحده برای انتخاب هدف هایی به منظور حملات نظامی هوایی آینده در ایران در این کشور فعالیت داشته و در این زمینه، از اطلاعاتی که دولت پاکستان در اختیار آنان گذاشته برخوردار شده اند.

آقای هرش با انتشار مقاله ای در نشریه آمریکایی نیویورکر گفته که از طریق منابع اطلاعاتی آمریکا آگاه شده است که ایران هدف جدید استراتژیک برای دولت جورج بوش، رییس جمهوری ایالات متحده، تلقی می شود.

آقای هرش از یک مشاور اطلاعاتی سابق دولت، بدون ذکر نام وی، نقل می کند که کارکنان غیرنظامی در وزارت دفاع آمریکا خواسته بودند این کشور عملیاتی را در ایران به اجرا بگذارد و تاسیسات نظامی هرچه بیشتری را منهدم کند.

این روزنامه نگار آمریکایی همچنین گزارش کرده است که به واحدهای عملیاتی آمریکا اجازه داده شده است در تعداد دیگری از کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا نیز به عملیات سری دست بزنند.

وی گفته است که احتمالا اجرای عملیاتی در ده کشور در این مناطق در دستور کار نیروهای آمریکایی قرار دارد.

سیمور هرش گزارش خود را بر اساس منابعی تدوین کرده که از آنان نام نمی برد اما می گوید از ماموران سابق اطلاعاتی ایالات متحده هستند.

در واکنش نسبت به مقاله آقای هرش، کاخ سفید درواشنگتن گفته است که این گزارش سرشار از اطلاعات غیردقیق است.

دان بارتلت، مدیر ارتباطات کاخ سفید، گفته است "به باور من، برخی از نتیجه گیری های این مقاله براساس واقعیات مبتنی نبوده است."

خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، پایتخت آمریکا، گفته است که با توجه به محتوای گزارش آقای هرش، این امکان وجود دارد که اطلاعات داده شده در آن نادرست باشد.

گزارشهای دقیق قبلی

در عین حال، این روزنامه نگار آمریکایی در گذشته گزارش های دقیقی از جمله در مورد جزییات آزار بازداشت شدگان در زندان ابوغریب بغداد انتشار داده است.

همچنین، سیمور هرش تاکنون با انتشار مقالاتی در نیویورکر به بررسی فعالیت های هسته ای ایران و از جمله نقش گروهی از دانشمندان پاکستانی در این برنامه ها و دیدگاه دولت های اسرائیل و آمریکا در این زمینه پرداخته است.

در گذشته، برخی مقامات نظامی ایرانی احتمال حمله هوایی آمریکا یا اسرائیل به این کشور را مطرح کرده و هشدار داده بودند که قادر به مقابله موثر با چنین حملاتی هستند.

به گفته آقای هرش، نیروهای ویژه ارتش آمریکا تاکنون بارها از مرز ایران و افغانستان عبور کرده و وارد خاک ایران شده اند.

این روزنامه نگار آمریکایی می افزاید که هدف از این عملیات جستجو برای تعیین محل تاسیسات زیرزمینی بوده است.

با اینهمه، جاناتان مارکوس، تحلیلگر بی بی سی، می گوید که مشکل اصلی در چنین مواردی این است که ظواهر امر همیشه بازگو کننده واقعیات نیست.

در حالیکه اخیرا وزارت دفاع ایالات متحده بارها نظرات سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا - سیا - را نادیده گرفته است، بعید نیست که ماموران ناراضی سیا اطلاعاتی را در اختیار آقای هرش قرار داده باشند.

پاکستان هرگونه همکاری با آمریکا در خاک ایران را رد کرد

مقامات وزارت خارجه پاکستان هرگونه همکاری با آمریکا در خصوص عملیات نیروهای این کشور در خاک ایران را رد کرده اند.

مسعود خان، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود آنچه را که مطالب منتشر شده در یک نشریه آمریکایی خواند "بی اساس" توصیف کرد.

آقای خان گفت که کشورش در مورد برنامه اتمی ایران اطلاعاتی ندارد و تاکید کرد که پاکستان نه به آمریکا و نه به آژانسهای اطلاعاتی کشورهای دیگر اطلاعاتی در این زمینه نداده است.

آقای خان تاکید کرد که پاکستان و ایران دارای روابط خوب با یکدیگر هستند.

۵۵۱۲

نظرات 1 + ارسال نظر
بامشاد دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1383 ساعت 16:20 http://tagor

اول آزادی بعد آبای..............بدون آزادی ....نمی شه باورکن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد