تمدید اقامت مهاجرین در ایران و بازداشت ها


کمک های سازمان ملل متحد به مهاجرین افغانی ساکن در ایران تا پایان سال ۱۳۸۴ هجری شمسی تمدید شد.

در همین راستا اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی ایران نیز مدارک اقامتی مهاجرین را تا پایان سال جاری شمسی قابل اعتبار دانست.

این وضعیت در حالی است که پولیس ایران به دستور اداره اتباع و مهاجرین خارجی این کشور به دستگیر کردن مهاجرین پرداخته آنان را به اردوگاه ها منتقل و از آنجا به خارج از مرز ایران هدایت می کند.

بر هیچ کس آشکار نیست که چه مقامی دستور این بازداشت ها را صادر می کند در صورتی که برای خروج داوطلبانه افغان ها از ایران موانع جدی وجود دارد و مهاجرین برای بازگشت دچار مشکلات فراوان اداری می گردند. تا جایی که در دو هفته قبل مهاجرین برای بازگشت به کشورشان مجبور به خشونت شده خساراتی به قونسلگری افغانستان در مشهد وارد آوردند.
خبرنگار رادیو آزادی با یکتن از مهاجرین مصاحبه ای ترتیب داده که رساننده وضعیت موجود در مشهد برای مهاجرین افغان است.

(از اول صبح که برنامه دستگیرى مهاجرین افغانى شروع شده، از شدت بیشترى نسبت به روز هاى دیگر بر خوردار بود که من خودم شاهد دستگیرى مهاجرین بودم و تعداد زیادى را مى شناسم که دستگیر شدند . متاءسفانه چنان یک ترس وحشت در بین مهاجرین به وجود آمده که هیچکس اطمینان ندارد که فرزند شان  و یا برادر شان وقتیکه صبح  بلند میشوند براى رفتن سرکار و  مزدورى شان که شب برگردند  و تعدادى زیادى را گرفتار کردند که زن و بچه شان خبر ندارند حتى کسانیکه مدارک دارند، کارت شناسایى دارند ، آنها را دستگیر میکنند و میبرند به اردوگاه و یک وحشت زیاد در بین مهاجرین حاکم شده با توجه به اینکه توافقى که بین سازمان ملل متحد و توافقى که بین دولت افغانستان و جمهورى اسلامى ایران شده است اعلان کردند که یک سال دیگر از عودت مهاجرین تمدید شده ، متاءسفانه باز مى بینیم که على الرغم این اعلان صورت گرفته باز هم مهاجرین را دستگیر میکنند و بسیار به صورت وحشت ناک  که من شاهد بودم  کسانى که دستگیر میشدند مورد ضرب و شتم شدید مامورین امنیتى قرار میگرند ، حتى مواردى را شنیدم که کسى را گوشش را کنده اند . من یک جمله را باید عرض بکنم صراحتاء مهاجرینى  که دستگیر میشوند اکثریتش مردم تشیع و هزاره  هستند که اینها شناخته میشوند  ، بیشتر دستگیر میشوند و مقامات قنسلگرى افغانستان و سفارت افغانستان هیچ گونه  توجه یى نسبت به حال مهاجرین نمیکند و حتى دولت افغانستان و وزارت عودت مهاجرین در این قسمت هیچ گونه واکنش تا امروز ندارد و از طرف دیگر سازمان ملل متحد به عنوان یک  ارگان بین المللى که مسوولیت حفظ  جان مهاجرین را دارد هیچ گونه احساس مسوولیت و هیچ گونه اظهار نگرانى از آنها شنیده نشده .)

نبود یک قانون شفاف و روشن از سوى دولت ایران بالاى سرنوشت مهاجرین افغان چه در باز گشت آنها به افغانستان  و چه بر ماندن آنها در ایران موضوعى است که از مدت ها بدینسو مورد بحث متخصصین امور بوده است.

۵۱۶۹

نظرات 1 + ارسال نظر
سهیل دوشنبه 7 دی‌ماه سال 1383 ساعت 14:27 http://loveyou.blogsky.com

سلام منم آپدیت کردم از ایدز نوشتم متن بدی نیست خوشحال میشم بیای و نظر بدی . خیلی ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد