بانک ایرانی آرین در کابل آغاز به کار کرد 

 
بانک های ملی و صادرات ایران با سرمایه گذاری مشترک یک بانک مستقل با نام آرین در افغانستان تاسیس کرده اند که از روز یکشنبه، رسماً در کابل آغاز به کار کرد.

مجید فتوحی مدیرعامل ایرانی بانک آرین به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است که هدف از گشایش این بانک، تسهیل ارتباط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور افغانستان و ایران است.

او همچنین ابراز امیدواری کرده است که بانک تازه تاسیس آرین، بتواند مشکلات مالی، ‌اقتصادی و بازرگانی موجود میان دو کشور را حل کند و حضور بازرگانان ایرانی در افغانستان را سرعت دهد.

مقامات می گویند که بانک آرین بر اساس مقررات بانکداری افغانستان فعالیت خواهد کرد.

بر اساس قانون بانکداری این کشور، هر بانک خارجی که سابقه سوء استفاده نداشته باشد و دست کم پنج میلیون دلار در اختیار داشته باشد می تواند مجوز فعالیت در افغانستان را دریافت کند.

سرمایه اولیه بانک آرین، ده میلیون دلار است که به طور مساوی توسط دو بانک دولتی در ایران، یعنی صادرات و ملی تامین شده است.

به گفته مسئولان، این بانک کار خود را در کابل، با شانزده کارمند متخصص آغاز کرده است.

بانک آرین قرار است افزون بر کابل، شعبه هایی نیز در شهرهای هرات و قندهار افغانستان ایجاد کند، اما این کار، در صورتی انجام خواهد شد که مسئولان بانک، نسبت به اوضاع امنیتی این شهرها، اطمینان بیشتر حاصل کنند.

در افغانستان، بانکداری نیز، همانند سایر عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، در اثر جنگهای درازمدت نزدیک به ربع قرن گذشته آسیب دیده است.

جنگها و کودتاهای پی درپی، باعث سلب اعتماد افغانها از بانکها شده است و کمتر کسی در این کشور حاضر است، پول خود را به بانک بسپارد.

امروزه از بانک در افغانستان، فقط یک نام باقی مانده است و مردم فقط در زمان پرداخت هزینه های دولتی به بانکها مراجعه می کنند.

خلا وجود بانکها را در این کشور جنگزده، صرافیهای شخصی پرکرده اند که به جز دست به دست کردن پول، نقش دیگری در زیرمجموعه های بانکداری، مانند سرمایه گذاری و دادن وام، بر عهده ندارند.

دولت جدید افغانستان به رهبری حامد کرزی، با در پیش گرفتن سیاست درهای باز اقتصادی، تسهیلاتی را برای سرمایه گذاریهای خصوصی داخلی و خارجی، از جمله تاسیس بانکهای خارجی در پیش گرفته است.

در یکی دو سال گذشته، چند بانک بریتانیایی، پاکستانی و هلندی و نیز یک بانک خصوصی افغانی در افغانستان به فعالیت پرداخته اند.

۵۱۶۶

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد