نحوه تشکیل لویه جرگه قانون اساسی


پانزده هزار نفر برگزیدگان مرحله نخست انتخابات لویه جرگه اضطراری از بین خود چهارصد و پنجاه نماینده برای لویه جرگه قانون اساسی انتخاب می کنند

به دنبال صدور فرمان حامد کرزی رییس دولت انتقالی افغانستان برای تشکیل لویه جرگه قانون اساسی این کشور، اعضای کمیسیون تدوین قانون اساسی، امروز (16 ژوئیه)، در یک نشست خبری، نحوه برگزاری انتخابات اعضای لویه جرگه آینده را، تشریح کردند.

به گفته فاروق وردک عضو این کمیسیون، اعضای لویه جرگه جدید، از میان پانزده هزار برگزیدگان مرحله نخست انتخابات لویه جرگه اضطراری (که در سال گذشته تشکیل شد) انتخاب خواهند شد.


او افزود: ابتدا آگاهی های لازم به این پانزده هزار نفر داده خواهد شد تا آنهابا توجه به معیار های لازم، از بین خود، چهارصد و پنجاه نفر نمایندگان خود را برای تشکیل لویه جرگه انتخاب کنند.

حامد کرزی در فرمان خود به نمایندگان مردم پیشنهاد کرده است که افرادی را به لویه جرگه قانون اساسی بفرستند که به گفته او، از سواد کافی، آگاهی و شایستگی های لازم در مورد اصول قانون اساسی برخوردار باشند.

بر اساس فرمان کرزی، لویه جرگه قانون اساسی، پانصد عضو خواهد داشت که چهارصد و پنجاه عضو آن از سوی نمایندگان مردم انتخاب خواهند شد و پنجاه عضو دیگر را، رییس دولت انتقالی افغانستان منصوب خواهد کرد.

در این فرمان تضمین شده است که اقشار مختلف از جمله زنان، پناهندگان، بادیه نشینان و آوارگان، همچنین اقلیت های مذهبی هندو و سیک می توانند نمایندگان خود را به لویه جرگه بفرستند.

همچنین اعضای کابینه دولت، رییس دیوان عالی کشور، و رییسان کمیسیون های مستقل قضایی و حقوق بشر افغانستان به عنوان ناظر می توانند در لویه جرگه قانون اساسی شرکت کنند، اما حق رای یا اظهار نظر نخواهند داشت.

این نمایندگان قرار است در ماه اکتبر آینده، قانون اساسی جدید افغانستان را به تصویب برسانند.

اما فرمان تشکیل لویه جرگه تصویب قانون اساسی درحالی صادر شده است که نزدیک به دو ماه از آغاز نظر خواهی عمومی در مورد قانون اساسی می گذرد و پیشنویس این قانون، هنوز در اختیار مردم قرار نگرفته است.

نعمت الله شهرانی رییس کمیسیون قانون اساسی آینده افغانستان، در نشست خبری امروز، گفت: بعد از پایان نظر خواهی همگانی، نظرات مردم در پیش نویس قانون اساسی گنجانده شده وبرای تصویب به لویه جرگه تقدیم خواهد شد.

او همچنین، بر این نکته تاکید کرد که در قانون اساسی جدید افغانستان، اصول اسلامی عدالت اجتماعی و ارزشهای دموکراسی در نظر گرفته شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد