'اسامه' برنده پلاک فلینی


صدیق برمک در فیلم خود کوشیده است تا گوشه هایی از سال های سیاه حکومت طالبان را بر پرده بیاورد


دوشنبه شب گذشته شانزدهم ژوئن، مراسمی در مرکز یونسکو در پاریس برگزار شد. آقای ماتسورا، مدیر کل یونسکو، پلاک یادبود فلینی را که هدیه این سازمان فرهنگی به فیلمسازان برگزیده است، به صدیق برمک کارگردان افغان فیلم اسامه اهدا کرد.

در این مراسم که تنی چند از سفرای کشورهای جهان در یونسکو و برخی از شخصیت های هنری و فرهنگی از جمله کلودیا کاردیناله، ستاره قدیمی سینمای ایتالیا، دوشس لوکزامبورگ، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان و شاهزاده میرویس فرزند پادشاه سابق افغانستان حضور داشتند.

مدیر کل یونسکو از فیلم اسامه که به وضعیت اندوهبار زندگی زنان در افغانستان زمان طالبان می پردازد، تمجید کرد و صدیق برمک را به حق شایسته دریافت پلاک فلینی دانست.

اسامه نخستین محصول سینمای افغانستان بعد از سقوط طالبان است که امسال در بخش "دو هفته کارگردانان" در جشنواره فیلم کن نمایش داده شده و داوران جایزه دوربین طلائی دیپلم افتخاری به کارگردان آن دادند.

بعد از دریافت پلاک فلینی ، صدیق برمک در گفتگویی با من گفت " افتخار می کنم که لوح فلینی سینماگر معروف و محبوب من که راه انسانیت و عشق مظهر آشکاری در همه آثارش بود به من اهدا شد و من فکر می کنم که این لوح سپاس و قدردانی از فیلم من نیست بلکه از تحمل و صبر ملت افغانستان است که سالها بسیار مصیبت های زیادی کشیدند و رنج فراوان دیدند و من این لوح را تقدیم می کنم به آن ملت".

صدیق برمک که اهدای جایزه را نقطه عطفی در تاریخ سینمای افغانستان می داند اظهار امیدواری کرد که نه تنها جوانانی که اکنون در کشور او به فیلمسازی رو آورده اند بلکه همه کسانی که در سینمای افغانستان فعال بودند و مهاجرت کرده اند، به کشور بازگردند و ما بتوانیم هر سال فیلمهائی را به جشنواره های جهانی بفرستیم.

برمک گفت " دنیا متوجه شده است که اگر افغان ها بتوانند نفسی به راحتی بکشند، استعداد این را دارند که سازنده صلح و آرامش باشند و عشق بیافرینند.

فیلم اسامه اواخر ماه ژویه امسال در کابل و شهرهای دیگر افغانستان به نمایش در خواهد آمد.

صدیق برمک در پایان سوآل من در باره وضعیت سالن های سینما در افغانستان گفت " بدون شک مشکلات تکنیکی فراوانی دارد ولی خوشوقتانه در بسیاری از کشورها و بخصوص در فرانسه به رهبری کارگردان معروف "کلود للوش " و دوست خوب من "دنیل راتویچ" همکاری برای بازسازی سینماهای کابل برقرار شده است. در نخستین اقدام سینمای "آریانا" نو سازی خواهد شد و امیدوارم که در بقیه شهرها هم سینما ها آرام آرام فعالیت خودشان را از سر گیرند. همین الان در سرتاسر افغانستان در مجموع ما دارای پانزده سینما هستیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد